UN/ECE 124 – Єдині приписи щодо офіційного затвердження коліс для легкових автомобілів та їх причепів, ООН. Вимоги UN/ECE 124 охоплюють нові змінні колеса для транспортних засобів. Вони не застосовуються до колес, що спочатку встановлюються, або змінних колес виробника транспортного засобу, визначених у пунктах 2.3 та 2.4.1. UN/ECE 124.
Вони не застосовуються до “спеціальних колес”, визначених у пункті 2.5 UN/ECE 124, які підлягають національному офіційному затвердженню. Сертифікація дисків згідно з UN/ECE 124 є обов’язковою на території країн Європи. На сьогоднішній день виробник дисків WSP Italy проходить процедуру визнання відповідності своєї продукції даному документу у трьох незалежних органах: CPA (Департамент міністерства наземного транспорту) Італія; NSAI (Національна організація зі стандартизації) Ірландія; VCA (Національне агентство стандартизації) Великобританія. Процедура сертифікації – складний та копіткий процес, який починається з подачі виробником заявки для проходження офіційного затвердження (визнання) типу колеса. До заявки додаються:
- докладні креслення дисків у трьох примірниках.
- технічний опис, що включає наступні характеристики: категорію змінних коліс – пункти 2.4.2, 2.4.3 та 2.4.4 UN/ECE 124; позначення бортової країни обода – виліт колеса – відомості про кріплення колеса; крутний момент затягування болтів та гайок; спосіб кріплення балансувальних вантажів; необхідне допоміжне приладдя (додаткові монтажні елементи); вказівку на міжнародний стандарт; придатність для встановлення безкамерної шини; належні типи вентилів; максимальна здатність, що несе; максимальний тиск повітря у шині; відомості про матеріал виготовлення, включаючи хімічний склад (див. додаток 4 UN/ECE 124); позначення розміру шини, що вказано виробником транспортного засобу для початкового обладнання;
- документація із зазначенням характеристик транспортного засобу, на який призначається колесо;
- докладні інструкції щодо встановлення;
- зразки коліс для проведення лабораторних випробувань або протоколи випробувань, складені незалежним органом.
Після розгляду заявки органом із сертифікації, перевірки всієї необхідної документації, проведення додаткових тестів, видається висновок («затвердження») за формою згідно з Додатком 1 UN/ECE 124. Висновок може мати як позитивний, так і негативний характер. У разі негативного рішення, виробник проводить ретельний аналіз причин, пошук дефектів та способи їх усунення. Процедура визнання відповідності займає щонайменше 1 місяці з подання документів до сертифікаційного органу. Литі диски WSP Italy визнаються “аналогічними змінними колесами” згідно з п. 2.4.3. UN/ECE 124.
Витяг з правил UN/ECE 124:
2.3. “споконвічно встановлювані колеса” означає колеса, які дозволено встановлювати на певній моделі транспортних засобів виробником транспортних засобів у процесі виготовлення транспортного засобу;
2.4. “змінні колеса” означає колеса, які призначені для заміни коліс, що спочатку встановлюються, протягом терміну експлуатації транспортного засобу. Змінні колеса можуть належати до однієї з наступних категорій:
2.4.1. “змінні колеса виробника транспортного засобу” – колеса, що поставляються виробником транспортного засобу;
2.4.2. “ідентичні змінні колеса” – колеса, які виготовлені з використанням такого ж виробничого обладнання та матеріалів, які використовуються для виготовлення змінних коліс, які постачають виробник транспортного засобу. Вони відрізняються від змінних коліс виробника транспортного засобу лише відсутністю товарного знака виробника транспортного засобу та номера елемента;
2.4.3. “аналогічні змінні колеса” – колеса, які є аналогічними змінним колесам виробника транспортного засобу, але виготовлені виробником, який не постачає зазначені колеса виробника транспортного засобу. Що стосується конструкції (базовий профіль, розміри, виліт, тип та якість матеріалу виготовлення і т.д.) та терміну експлуатації, то вони повністю відповідають змінним колесам виробника транспортного засобу;
2.4.4. “частково відповідні змінні колеса” – колеса, виготовлені виробником, який не постачає зазначені колеса виробнику транспортного засобу. Що стосується конструкції, вильоту, позначення обода, діаметра кола центрів кріпильних отворів і діаметра центрального отвору, то вони відповідають параметрам колеса, що спочатку встановлюється, проте профіль колеса, конструкційний матеріал і т.д. можуть бути іншими;
2.5. “спеціальні колеса” означає колеса, які не є спочатку встановлюваними колесами і не відповідають критеріям для коліс, викладеним у пункті 2.4 (наприклад, колеса з іншою шириною або діаметром обода).